Bacaan Nyaring
Nama:
Kelas:
Bil.
|
Kesilapan / kelemahan yang
dilakukan
|
( / )
|
1.
|
Peninggalan – bunyi
huruf / perkataan / imbuhan yang ditinggalkan.
|
|
2.
|
Ulangan –
mengulang-ulang perkataan / suku kata.
|
|
3.
|
Tambahan – bunyi
huruf / imbuhan / perkataan ditambah.
|
|
4.
|
Pembalikan – huruf
/ perkataan / frasa dibaca secara terbalik atau songsang.
|
|
5.
|
Membaca cuma
selepas mengeja / membatang suku kata terlebih dahulu.
|
|
6.
|
Membaca tersekat-sekat
perkataan demi perkataan tanpa mengikut frasa atau unit pemikiran.
|
|
7.
|
Membaca terlampau
cepat / gopoh / tidak menghiraukan noktah / lain-lain tanda bacaan yang boleh
menjejas kefahaman dalam bacaan.
|
|
8.
|
Tidak boleh / tidak
mahu membaca langsung.
|
|
*Tandakan ( / ) pada
kotak sekiranya murid ada melakukan kesalahan
Komen
guru:_________________________________________________________
___________________________________________________________________
Markah
bacaan akan dinilai berdasarkan item-item berikut:
BIL
|
PERKARA YANG DINILAI
|
SKOR
|
CATATAN / KOMEN GURU
|
||
1
|
2
|
3
|
|||
1
|
Kelancaran
– murid dapat membaca dengan fasih dan lancar.
|
|
|
|
|
2
|
Bacaan
murid mempunyai jeda.
|
|
|
|
|
3
|
Murid
membaca dengan menggunakan intonasi yang sesuai.
|
|
|
|
|
4
|
Nada
yang digunakan murid sesuai dengan ayat yang dibaca.
|
|
|
|
|
5
|
Sebutan
bacaan murid jelas dan terang
|
|
|
|
|
Skor
|
Pencapaian
|
1
|
LEMAH
|
2
|
SEDERHANA
|
3
|
BAIK
|
*Petunjuk :
Jumlah Skor:
____________
Peratus
markah yang diperoleh: (____/15) X 100 = ___________%
Ya
|
|
Tidak
|
|
Bimbingan Guru:
Bacaan Senyap
Murid dikehendaki
menjawab soalan yang disediakan berdasarkan teks yang diberi. Jumlah jawapan
yang betul akan direkodkan.
Nama:
Kelas:
BIL
|
PERKARA YANG DINILAI
|
SKOR
|
CATATAN / KOMEN GURU
|
||
1
|
2
|
3
|
|||
1
|
Format
teks
|
|
|
|
|
2
|
Pemilihan
Kata (diksi)
|
|
|
|
|
3
|
Laras
ayat yang digunakan
|
|
|
|
|
Kriteria
Skor
|
Pencapaian
|
1
|
Murid
memberikan jawapan atau contoh yang hampir tepat
|
2
|
Murid dapat
memberikan jawapan tepat atau contoh yang agak bersesuaian
|
3
|
Murid dapat
memberikan jawapan dengan tepat beserta contoh yang sesuai.
|
*Tandakan
( / ) pada kotak betul bagi jawapan murid yang betul atau kotak salah bagi
jawapan murid yang salah.
Jawapan
yang betul akan diberi 1 markah.
Peratus
markah yang diperoleh: (____/3) X 100 = ___________%
Panduan
Guru:
Markah
|
Peringkat
Bacaan Am
|
Maksud
|
55 peratus ke atas
|
Peringkat Bersendirian
|
Murid telah mencapai peringkat bacaan dan kefahaman
yang memuaskan dimana ia telah menunjukkan kebolehan membaca dan memahami
bahan bacaan dengan bersendirian tanpa memerlukan bantuan.
|
50 peratus ke bawah
|
Peringkat Bimbingan
|
Murid telah menghadapi beberapa masalah dalam bacaan
dan kefahaman. Murid memerlukan pertolongan atau bimbingan.
|
25 peratus ke bawah
|
Peringkat Kecewa
|
Murid telah menghadapi banyak masalah dalam bacaan dan
kefahamannya. Murid memerlukan perhatian dan bimbingan khusus dengan
menghantar ke kelas pemulihan.
|
No comments:
Post a Comment