Sunday, March 24, 2013

AMALI 4 (UJIAN KEMAJUAN)


Bacaan Nyaring
Nama:
Kelas:
Bil.
Kesilapan / kelemahan yang dilakukan
( / )
1.
Peninggalan – bunyi huruf / perkataan / imbuhan yang ditinggalkan.

2.
Ulangan – mengulang-ulang perkataan / suku kata.

3.
Tambahan – bunyi huruf / imbuhan / perkataan ditambah.

4.
Pembalikan – huruf / perkataan / frasa dibaca secara terbalik atau songsang.

5.
Membaca cuma selepas mengeja / membatang suku kata terlebih dahulu.

6.
Membaca tersekat-sekat perkataan demi perkataan tanpa mengikut frasa atau unit pemikiran.

7.
Membaca terlampau cepat / gopoh / tidak menghiraukan noktah / lain-lain tanda bacaan yang boleh menjejas kefahaman dalam bacaan.

8.
Tidak boleh / tidak mahu membaca langsung.

*Tandakan ( / ) pada kotak sekiranya murid ada melakukan kesalahan
Komen guru:_________________________________________________________
___________________________________________________________________
Markah bacaan akan dinilai berdasarkan item-item berikut:
BIL
PERKARA YANG DINILAI
SKOR
CATATAN / KOMEN GURU
1
2
3
1
Kelancaran – murid dapat membaca dengan fasih dan lancar.




2
Bacaan murid mempunyai jeda.




3
Murid membaca dengan menggunakan intonasi yang sesuai.




4
Nada yang digunakan murid sesuai dengan ayat yang dibaca.




5
Sebutan bacaan murid jelas dan terang





Skor
Pencapaian
1
LEMAH
2
SEDERHANA
3
BAIK
*Petunjuk :



Jumlah Skor: ____________       

Peratus markah yang diperoleh: (____/15) X 100 = ___________%

Ya

Tidak

Bimbingan Guru:      


Bacaan Senyap
Murid dikehendaki menjawab soalan yang disediakan berdasarkan teks yang diberi. Jumlah jawapan yang betul akan direkodkan.
Nama:
Kelas:
BIL
PERKARA YANG DINILAI
SKOR
CATATAN / KOMEN GURU
1
2
3
1
Format teks




2
Pemilihan Kata (diksi)




3
Laras ayat yang digunakan





Kriteria
Skor
Pencapaian
1
Murid memberikan jawapan atau contoh yang hampir tepat
2
Murid dapat memberikan jawapan tepat atau contoh yang agak bersesuaian
3
Murid dapat memberikan jawapan dengan tepat beserta contoh yang sesuai.

*Tandakan ( / ) pada kotak betul bagi jawapan murid yang betul atau kotak salah bagi jawapan murid yang salah.

Jawapan yang betul akan diberi 1 markah.
Peratus markah yang diperoleh: (____/3) X 100 = ___________%
Panduan Guru:
Markah
Peringkat Bacaan Am
Maksud
55 peratus ke atas
Peringkat Bersendirian
Murid telah mencapai peringkat bacaan dan kefahaman yang memuaskan dimana ia telah menunjukkan kebolehan membaca dan memahami bahan bacaan dengan bersendirian tanpa memerlukan bantuan.
50 peratus ke bawah
Peringkat Bimbingan
Murid telah menghadapi beberapa masalah dalam bacaan dan kefahaman. Murid memerlukan pertolongan atau bimbingan.
25 peratus ke bawah
Peringkat Kecewa
Murid telah menghadapi banyak masalah dalam bacaan dan kefahamannya. Murid memerlukan perhatian dan bimbingan khusus dengan menghantar ke kelas pemulihan.





No comments:

Post a Comment