Sunday, March 24, 2013

AMALI 6 (INSTRUMEN PENILAIAN PORTFOLIO)


INSTRUMEN PENILAIAN PORTFOLIO
Peringkat Perancangan

Ya
Tidak
1.    Adakah perbincangan dibuat untuk menentukan topik/tajuk dan skop?


2.    Adakah objektif pembinaan portfolio jelas dan tepat?


3.    Adakah strategi mengumpul maklumat atau data dipelbagaikan?


4.    Adakah jadual refleksi dimasukkan  ke dalam kontrak pelaksanaan kerja?


5.    Adakah draf langkah-langkah pembinaan portfolio dibuat?


6.    Adakah pendedahan kepada pelbagai penilaian portfolio mencukupi?


Peringkat Perkembangan
1.    Adakah bimbingan perlu diberi secara berterusan?


2.    Adakah semua aktiviti-aktiviti yang merentasi semua aspek penilaian dijalankan?


3.    Adakah hasil aktiviti didokumentasikan?


4.    Adakah maklumat atau bukti-bukti didapati dari lain-lain aktiviti pembelajaran?


5.    Adakah catatan mengenai aktiviti-aktiviti di salin dalam komputer atau disimpan di dalam portfolio?


6.    Adakah analisis maklumat dibuat dengan menggunakan segala bahan atau bukti terkumpul mengikut keperluan?


7.    Adakah penilaian kendiri dibuat bagi tiap-tiap peringkat?


8.    Adakah susunan maklumat/data/bukti pembelajaran disusun secara urutan dan logik?


9.    Adakah dokumentasi lengkap dimasukkan ke dalam komputer?


Peringkat Penilaian
1.    Adakah kriteria-kriteria tertentu ditetapkan untuk penilaian portfolio?


2.    Adakah penilaian memberatkan proses?


3.    Adakah penilaian dibuat dengan menggunakan Peta Pembelajaran Pelajar?


4.    Adakah hasil atau bukti portfolio dinilai?


5.    Adakah aspek-aspek sahsiah juga dinilai?


Peringkat Penutup
1.    Adakah proses dan hasil mengikut objektif?


2.    Adakah portfolio dihasilkan dalam jangka masa mengikut kontrak pelaksanaan kerja?


3.    Adakah idea baru wujud dari penghasilan portfolio tersebut?



Komen tentang pencapaian portfolio ini:-
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

No comments:

Post a Comment