INSTRUMEN
PENILAIAN PORTFOLIO
Peringkat Perancangan
|
||
|
Ya
|
Tidak
|
1. Adakah
perbincangan dibuat untuk menentukan topik/tajuk dan skop?
|
|
|
2. Adakah objektif
pembinaan portfolio jelas dan tepat?
|
|
|
3. Adakah strategi
mengumpul maklumat atau data dipelbagaikan?
|
|
|
4. Adakah jadual
refleksi dimasukkan ke dalam kontrak
pelaksanaan kerja?
|
|
|
5. Adakah draf
langkah-langkah pembinaan portfolio dibuat?
|
|
|
6. Adakah
pendedahan kepada pelbagai penilaian portfolio mencukupi?
|
|
|
Peringkat Perkembangan
|
||
1. Adakah
bimbingan perlu diberi secara berterusan?
|
|
|
2. Adakah semua
aktiviti-aktiviti yang merentasi semua aspek penilaian dijalankan?
|
|
|
3. Adakah hasil
aktiviti didokumentasikan?
|
|
|
4. Adakah maklumat
atau bukti-bukti didapati dari lain-lain aktiviti pembelajaran?
|
|
|
5. Adakah catatan
mengenai aktiviti-aktiviti di salin dalam komputer atau disimpan di dalam
portfolio?
|
|
|
6. Adakah analisis
maklumat dibuat dengan menggunakan segala bahan atau bukti terkumpul mengikut
keperluan?
|
|
|
7. Adakah
penilaian kendiri dibuat bagi tiap-tiap peringkat?
|
|
|
8. Adakah susunan
maklumat/data/bukti pembelajaran disusun secara urutan dan logik?
|
|
|
9. Adakah
dokumentasi lengkap dimasukkan ke dalam komputer?
|
|
|
Peringkat Penilaian
|
||
1. Adakah
kriteria-kriteria tertentu ditetapkan untuk penilaian portfolio?
|
|
|
2. Adakah
penilaian memberatkan proses?
|
|
|
3. Adakah
penilaian dibuat dengan menggunakan Peta Pembelajaran Pelajar?
|
|
|
4. Adakah hasil
atau bukti portfolio dinilai?
|
|
|
5. Adakah
aspek-aspek sahsiah juga dinilai?
|
|
|
Peringkat Penutup
|
||
1. Adakah proses
dan hasil mengikut objektif?
|
|
|
2. Adakah
portfolio dihasilkan dalam jangka masa mengikut kontrak pelaksanaan kerja?
|
|
|
3. Adakah idea
baru wujud dari penghasilan portfolio tersebut?
|
|
|
Komen
tentang pencapaian portfolio ini:-
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
No comments:
Post a Comment