SOALAN OBJEKTIF
1)
Ibu sedang ___________
nasi di dalam periuk elektrik di dapur.
(tahap
rendah-pengetahuan)
A. menjerang
B. menanak
C. memasak
D. merebus
2) ______________ itu sedang berenang-renang
di dalam kolam.
(tahap rendah-
pengetahuan)
A. Pepatung
B. Kekelip
C. Tetupai
D. Kekura
3) Saya, Rania dan Lina pergi ke perpustakaan
setiap hujung minggu. __________ pergi ke perpustakaan dengan menaiki bas. (tahap
rendah- kefahaman)
A. Mereka
B. Kami
C. Kamu
D. Dia
4) Zaleha selalu membimbing anaknya,
Zuraida mengulang kaji pelajaran
____________ dia lulus dengan
cemerlang dalam peperiksaan.
(tahap rendah-
kefahaman)
A. jikalau
B. supaya
C. untuk
D. bagi
5) _____________ kita mesti belajar
bersungguh – sungguh ?
(tahap rendah-
kefahaman)
A. Bagaimanakah
B. Mengapakah
C. Siapakah
D. Apakah
6) Pilih ayat yang menggunakan kata hubung
yang betul.
(tahap sederhana-
aplikasi)
A. Pemanah itu melepaskan anak panah dan tidak
mengena sasaran kerana busurnya patah.
B. Ayah berpesan kepada kakak supaya menjaga
adik ketika beliau bekerja.
C. Ibu membeli baju baru kepada adik agar adik
gembira.
D. Dia membasuh baju tetapi menjemurnya.
7) Pilih ayat tanya yang sesuai bagi ayat
di bawah.
Kempen Kesihatan itu
dilancarkan di Menara Kuala Lumpur.
(tahap
sederhana-analisis)
A. Siapakah yang merasmikan Kempen Kesihatan
tersebut?
B. Apakah tujuan Kempen Kesihatan itu
dilancarkan?
C. Di manakah Kempen Kesihatan itu
dilancarkan?
D. Bilakah Kempen Kesihatan itu dilancarkan?
8) Isi tempat kosong dengan jawapan yang
betul.
‘ Bagai telur di hujung _____________
‘.
(tahap rendah-
pengetahuan)
A.
Tanduk
B.
Rambut
C.
Ekor
D.
Kaki
9) Pilih peribahasa yang sesuai dengan
situasi di atas.
(tahap sederhana-aplikasi)
A. Ada udang di sebalik batu.
B. Bagai melepaskan batuk di tangga.
C. Belakang parang kalau diasah lagikan tajam.
D. Bersusah-susah dahulu bersenang-senang
kemudian.
Soalan 10 – 13
Baca petikan di bawah ini,
kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya.
Lot 107 Permai 1,
Lorong Sepuluh,
34100,
Selama Perak.
3 Mac 2013
Menemui saudara Andi yang berada di
Kuching, semoga berada dalam keadaan ceria selalu.
Saudara,
Apa khabar sekarang?
Saya berharap agar saudara dan keluarga berada dalam keadaan sihat walafiat.
Saya memohon maaf kerana terlewat membalas surat saudara tempoh hari.
Sebenarnya saya baru sahaja pulang bercuti di kampung ayah saya di Ranau.
Sepanjang seminggu di sana, saya telah melawat tempat-tempat yang menarik.
Ranau merupakan sebuah pekan kecil yang terletak kira-kira 110 kilometer dari
Kota Kinabalu. Kebanyakan penduduk di sini ialah suku kaum Dusun.
Saya berkesempatan
melawat Kolam Air Panas Poring. Poring adalah antara destinasi pelancongan yang
popular di Ranau. Telaga air panas ini terletak kira-kira 13 kilometer dari
pekan Ranau. Banyak orang mandi di kolam air panas ini kerana mereka percaya
bahawa air yang mengandungi sulfur semula jadi itu dapat menyembuhkan penyakit
kulit.
Di kawasan Kolam Air
Panas Poring ini juga terdapat Taman Orkid, Taman Rama-rama, dan Taman Tropika
Poring. Saya dan ibu berpeluang melawat Taman Orkid. Di Taman Orkid,
pokok-pokok orkid ditanam terus pada batang kayu di dalam rumah hijau. Taman
Tropika Poring pula merupakan kawasan pemuliharaan lebih daripada 100 spesies
burung, orang utan, dan rusa. Taman ini dibina untuk memastikan spesies hidupan
liar tersebut tidak diancam kepupusan. Haiwan di sini bebas mencari makanan,
tempat tinggal, dan pasangan untuk menambahkan populasi.
Saya dan abang juga
tidak melepaskan peluang untuk meniti jambatan gantung di taman ini yang
panjangnya 600 kaki. Pada mulanya, saya berasa gayat. Lama-kelamaan saya dapat
meniti jambatan itu hingga ke hujungnya. Saya turut melawat Gua Kelawar
Kipungit.
Hingga di sini
sahaja yang dapat saya ceritakan kepada saudara. Semoga kita bertemu lagi dalam
lembaran yang lain. Sambutlah salam mesra daripada saya untuk saudara sekalian.
Sekian, terima kasih.
Sahabatmu,
Ryan
10) Apakah jenis petikan di atas?
(tahap rendah- pengetahuan)
A. Surat Kiriman
Tidak Rasmi
B. Surat Kiriman
Rasmi
C. Surat Pelantikan
D. Surat Peribadi
11) Apakah yang anda faham tentang petikan
di atas?
(tahap rendah- kefahaman)
A. Ryan memohon maaf kepada Andi di
atas kelewatannya membalas surat
Andi.
B. Pengalaman Ryan
pulang bercuti di kampung ayahnya di Ranau
C. Bertanya khabar tentang
rakannya yang berada di Kuching
D. Mengisi masa lapang Ryan
menulis surat
12) Apakah keistimewaan Kolam Air Panas Poring?
(tahap tinggi-
analisis)
A. Pemandangan di kolam air panas itu sangat
indah.
B. Air panas di kolam itu dapat menyembuhkan penyakit
kulit.
C. Jaraknya yang tidak berapa jauh dari bandar
Kota Kinabalu
D. Kolam air panas itu mempunyai kemudahan asas
yang lengkap.
Soalan 13 – 15
Baca petikan di bawah ini,
kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya.
Pencemaran udara
dikaitkan dengan bahan-bahan sintetik dan lain-lain pengotor berbahaya yang
meresap dan menjadi sebahagian udara. Bahan-bahan ini kebanyakannya merupakan
bahan buangan industri, asap ekzos kenderaan, tindakan pembalakan dan
sebagainya yang mengeluarkan zarah-zarah pepejal dan gas yang terlepas ke dalam
udara. Terdapat banyak kesan buruk yang akan menimpa manusia jika
langkah-langkah kawalan segera tidak diambil untuk menangani pencemaran.
Kesan utama
pencemaran udara adalah ke atas kesihatan manusia. Manusia akan menghidap
pelbagai penyakit, khususnya respirasi akibat menghidu udara yang tercemar.
Manusia memerlukan udara bersih untuk hidup. Jika udara yang dihidu tercemar,
sistem pernafasannya akan menyerap pelbagai bahan pencemar ke dalam paru-paru.
Ini akan mengakibatkan proses penukaran karbon dioksida kepada oksigen tidak
dapat dilakukan dan darah akan mengalami kekurangan oksigen. Ini seterusnya
menyebabkan fungsi paruparu terjejas dan sistem pengaliran darah mengalami
masalah. Ini mengakibatkan pelbagai penyakit.
Pencemaran udara
juga memberi kesan kepada tanaman. Tumbuh-tumbuhan memerlukan udara dalam
proses fotosintesis dan tumbesaran. Jika udara mengandungi bahan pencemar, ini
mengakibatkan kekurangan karbon dioksida untuk proses penghasilan klorofil. Ini
mengakibatkan tumbuhan menguning dan mati. Tisu-tisu tumbuhan juga mengalami
masalah dan akan reput akibat tindak balas bahan pencemar yang terlekat pada
pokok-pokok dan tumbuhan. Tumbuh-tumbuhan akan terdedah kepada pelbagai
penyakit dan hasil keluarannya akan terancam.
Selain itu,
pencemaran udara juga memberi kesan kepada iklim global dan setempat. Pelbagai
bahan kimia buangan seperti sulfur dioksida dan nitrogen dioksida akan larut
dengan wap air dan akan turun sebagai hujan asid. Hujan asid ini berbahaya kerana
is akan mengalir dan meresap ke dalam tanah dan memusnahkan galian dalam tanah
sehingga tanah menjadi tidak subur. Kehadiran bahan-bahan pencemar udara juga
akan menjejaskan keseimbangan ekologi dan ekosistem yang memberi kesan
menyeluruh kepada bumi.
Tidak ketinggalan,
pencemaran udara juga memberi kesan kepada bangunan-bangunan.
Bangunan-bangunan, khususnya yang diperbuat daripada batu kapur boleh mengalami
keretakan dan roboh. Ini kerana bahan-bahan pencemar yang terdiri daripada
bahan kimia berbahaya akan lekat dan bertindak balas ke atas batu dan
meretakkan bangunan. Bangunan-bangunan akan rapuh, terurai, lemah, pudar dan
kotor. Perbelanjaan yang besar diperlukan untuk membaiki dan memulihkannya.
Di samping itu,
pencemaran udara juga memberi kesan ke atas atmosfera kita. Bahan-bahan
pencemar seperti CFC (kloroflora karbon) dikatakan telah mengakibatkan lapisan
ozon kita menjadi nipis dan bocor. Ini kerana bahan-bahan tersebut bertindak
balas dengan lapisan ozon sehingga menguraikan oksigen yang membentuknya. Ini
mengakibatkan kandungan karbon dioksida dalam udara meningkat serta memberi
kesan rumah hijau dan kepanasan bumi akan meningkat. Penipisan lapisan ozon
akan mengakibatkan sinar ultra-ungu menembusi atmosfera tanpa lapisan dan
menjejaskan kesihatan manusia.
Kesimpulannya,
memandangkan pencemaran udara ini memberi kesan menyeluruh kepada umat manusia,
maka langkah-langkah menyeluruh perlu diambil. Undang-undang yang lebih ketat
perlu digubal dan penguatkuasaannya perlu ditambah. Satu pelan induk industri
juga perlu dirangka agar kesan industri ke atas pencemaran udara dapat
diminimumkan.
13) Apakah yang anda faham mengenai petikan di
atas?
(tahap tinggi-
sintesis)
A. Kesan pencemaran udara kepada manusia dan
alam sekitar.
B. Faktor pencemaran udara kepada manusia
dan alam sekitar.
C. Ciri-ciri pencemaran udara kepada manusia
dan alam sekitar.
D. Cara mengatasi pencemaran udara kepada
manusia dan alam sekitar.
14) Sebagai individu, cadangkan langkah yang
paling sesuai bagi mengurangkan pencemaran udara.
(tahap tinggi - sintesis)
A. Tidak membuang sampah /toksid ke dalam
sungai.
B. Mengenakan tindakan kepada pembalak
haram.
C. Menggunakan pengangkutan awam.
D. Menguatkuasakan undang-undang
15) Pada pandangan anda, apakah cara mengatasi
pencemaran udara yang boleh dilakukan secara individu?
(tahap
tinggi-penilaian)
A. Menggunakan pengangkutan awam.
B. Menanam pokok di sekeliling rumah.
C. Memakai topeng muka
D. Tinggal di rumah
No comments:
Post a Comment